Bevara Sverige blandat;

Jag tycker om att min familj har olika tankar kring politik. Att vi, 3 personer inte bara påverkas av varandra, utan skapar våra egna åsikter utifrån denna påverkan. Inte att tankarna ärvts ner, som senaste veckorna visat sig vara en vanlig åkomma inom familjer. Vi röstade på tre olika partier spritt över blocken.

& jag har ingenting emot att Alliansen tillsammans har fler mandat i riksdagen, jag kan helt ärligt säga att det var det jag hoppades på trots min röda röst. Ge de en mandat-period till, Sverige stod under röd flagg i hur många år?! Socialdemokraterna slentrianstyrde Sverige & att ge Reinfeldt&co några år till kan inte göra så mycket skada. Visst, deras åsikter och åtgärder står långt ifrån mina egna värderingar, men blir det rätt så blir det och blir det fel så..ja, så ger det alla som ser sig som blå en anledning att byta block och göra Sverige åter medmänskligt, solidariskt & till ett land där alla får vara exakt som de är.

Tänker mycket kring SD:s motto "Bevara Sverige svenskt". Vad är det som är så fruktansvärt svenskt som de är rädda att tappa? Är det bara jag, eller känns det inte som att det mest svenska år 2010 är fredagsmys med tacomiddag & läsk?

Tänker mycket på fördomar.  Det får mig (tråkigt nog) att tackar det genetiska lotteriet att det inte syns på mig att min mamma bryter när hon pratar, att det inte syns på mig att jag spenderade de första åren i mitt liv i ett annat land. "Men det räknas inte" säger SD-människor. Nej, för de vill förgöra den "fula" kulturen, sopa ut den från sverige, göra sverige "rent". Den som bär slöja, den som fastar för sin övertygelse, den som befinner sig utanför EU:s ramar. Att äta tacos, resa till paris och se på amerikanska tv-serier är en annan sak. Den fina kulturen är det fritt fram för. Amerikaner, hear hear! Kom till vårt land vi har McDonalds for all of y'all! (Men stopp! Är det en koran du bär under armen? Är du säker på att det inte gömmer sig en självmordsbomb under din klädsel?) Man tar ordet invandrare och kryssar bort människor, som ÄR invandrare men inte sådanadära INVANDRARE. Jag tackar mina gener och duckar undan, medan flera personer jag känt och känner, som föddes i sverige (och kanske skulle kunna ses som mer svenska än mig) står kvar för att bli segregerade i ett Vi mot Dom.

Vart hamnar jag då?
Jag vill vara med Vi.
Men de som borde vara med oss, segregeras och det är DÄR problemen som SD vill förgöra skapas.
De borde spendera mer till på att arbeta ihop en stark integrationspolitik & inte invandringspolitik, för den som redan finns och funnits i vår regering vare sig den varit blå eller röd har det inte varit något fel på.


Kontentan för den som inte orkade läsa:

Röstade rött.
Hejade på blått i smyg.
Blir äcklad av att 300000 personer i vårt land sympatiserar med ett parti som skyller ALLA problem på invandring.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0